Minimalizm w domu to jeden z trendów wnętrzarskich, a także sposób na uporządkowanie swojej przestrzeni. Wprowadzenie go do mieszkania polega na pozbyciu się zbędnych rzeczy i unikaniu bałaganu. Jak przeprowadzić odgracanie i unikać nadmiaru w swoich czterech kątach? Zapoznaj się z poradnikiem!
Minimalizm i porządek w domu – jakie ma zalety?
Czysta, uporządkowana i minimalistyczna przestrzeń pozytywnie wpływa na samopoczucie domowników. Pomaga w redukcji stresu, szczególnie tego związanego z bałaganem i poczuciem obowiązku sprzątania. Jeśli nie ma się wielu niepotrzebnych rzeczy, zmniejsza się ilość pracy, jaką trzeba włożyć w to, aby mieszkanie było zadbane.
Minimalizm w przestrzeni domowej redukuje czas poświęcany na sprzątanie. Kiedy na półkach nie stoją zbędne figurki czy inne przedmioty, nie trzeba np. wycierać kurzy. Mniej rozpraszaczy oznacza większą produktywność, co ma znaczenie szczególnie u osób pracujących zdalnie. Ponadto ograniczanie liczby przedmiotów przyczynia się do oszczędności finansowych.
Im mniej rzeczy, tym więcej miejsca w domu. Można w ten sposób optycznie zwiększyć metraż mieszkania, co docenią szczególnie właściciele niewielkich nieruchomości. Odgracenie domu ułatwia przeprowadzkę czy remont, ponieważ łatwiej wtedy przetransportować swój dobytek w inne miejsce.
Jak pozbyć się nadmiaru rzeczy?
Jeśli chcesz pozbyć się niepotrzebnych rzeczy, podaruj im drugie życie. To idealny czas, aby dać je komuś innemu, kto chętnie je wykorzysta. Zalegające książki warto przekazać np. pobliskiej bibliotece, a meble wystawić na lokalnej grupie na Facebooku. Spróbuj również oddać komuś wśród swoich znajomych. Czasami wystarczy zapytać, a okazuje się, że akurat poszukiwali nowej rośliny, sprzętu sportowego czy szafki.
Możesz zacząć sprzedawać przedmioty online. Sprawdza się to przede wszystkim w przypadku ubrań, które łatwo wystawić w aplikacjach i da się na tym nawet nieco zarobić. Jeśli zależy Ci na szybkim pozbyciu się rzeczy w dobrym stanie, to skontaktuj się np. z pobliskim domem samotnej matki czy fundacją pomagającą potrzebującym.
Czasami niektóre przedmioty muszą trafić na śmietnik. Często zdarza się, że ludzie zbierają różne gadżety z sentymentu, a w ogóle z nich nie korzystają. Niektórzy gromadzą np. paragony, puste opakowania po kosmetykach czy inne zbędne rzeczy, które można po prostu włożyć do worka i poddać segregacji.
Warto pamiętać o tym, żeby o minimalizm dbać regularnie. Najlepiej pozbywać się rzeczy na bieżąco, aby ponownie nie zagracić swojej przestrzeni. Nieporządek czasami pojawia się niepostrzeżenie, a dobra organizacja pomaga tego uniknąć. A jeśli pewne przedmioty chce się zachować, mimo że nie pasują do pomieszczenia lub wprowadzają chaos, to najlepiej ułożyć je w minimalistycznych pojemnikach dopasowanych stylem do wnętrza.
Od czego zacząć porządkowanie przestrzeni? Krok po kroku
Organizację przestrzeni w stylu minimalistycznym należy rozpocząć od wyboru pomieszczenia. Powinno się ją przeprowadzać po kolei, aby nie pomieszać przedmiotów z różnych zakątków domu. Następnie trzeba wyjąć na środek wszystkie gadżety do uporządkowania i naprawdę rygorystycznie rozważyć, czy są one potrzebne.
Na tym etapie nie ma miejsca na sentymenty i słowa „to może mi się jeszcze kiedyś przydać”. Nieużywane rzeczy jedynie zabierają przestrzeń i zaburzają pomieszczenie. Te, które pozostają w domu, należy posegregować, aby łatwo było z nich korzystać. Priorytetowe przedmioty powinny znaleźć się w przednich częściach szafek, a te używane rzadziej w tylnych.
Podczas sprzątania sprawdzaj daty przydatności kosmetyków, perfum czy zapasów jedzeniowych. Wszelkie przeterminowane rzeczy wyrzuć do kosza i nie pozwól im zagracać swojej przestrzeni. Następnie sprzedaj lub oddaj to, co może się jeszcze przydać innym. Dbaj o porządek na bieżąco i ciesz się minimalistycznym domem, który sprzyja produktywności i sprzyja relaksowi.
Ponadto pamiętaj o tym, by panować nad swoją konsumpcją i kupować jedynie to, czego naprawdę potrzebujesz. Przemyślane zakupy wiążą się z oszczędnościami i możliwością lepszej organizacji przestrzeni.