Kadra złożona z wykwalifikowanych osób dysponujących stosowną wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem stanowi jeden z kluczowych elementów decydujących o sukcesie przedsiębiorstwa. Istotne jest nie tylko zebranie w jednym miejscu wszystkich niezbędnych pracowników, ale także stworzenie środowiska, które umożliwi im wykorzystywanie swojego potencjału w pełni. W wielu firmach coraz większą popularnością cieszy się formowanie zespołów projektowych, które wspólnie realizują określone przedsięwzięcia. Co zrobić aby tego rodzaju grupy wykazywały się efektywnością? Z pomocą przychodzi team building.
Praca zespołowa kluczem do sukcesu
Co kryje się pod tym pojęciem? Dokładnie to, co oznacza jego nazwa, a więc kompleksowy proces budowania zespołu. Nie ma w nim jednak miejsca na przypadkowość. Całość sprowadza się do stosowania wielu form integracji, których celem jest przełamanie barier, nawiązanie nici porozumienia lub ułatwienie jego wypracowania, a także zdobycie informacji na temat współpracowników oraz samego siebie. Takie postępowanie zapewnia możliwość obserwowania ludzi, którzy zapominają o stresie, a więc zachowują się bardziej naturalnie, a jednocześnie są w stanie wykazać się zdolnościami, które ich wyróżniają i z których można zrobić użytek na korzyść firmy. Poszczególne aktywności zaprojektowano tak, by pomagały w wyłonieniu liderów i tych, którzy są tak zwanymi urodzonymi przywódcami. Nie trzeba chyba mówić, jak cenna z perspektywy przełożonych jest to wiedza. Gdy wiadomo już, kto i z czym radzi sobie najlepiej, stworzenie zespołu jest dużo prostsze, gdyż dopasowanie do siebie osób, które wzajemnie się uzupełniają jest dobrze przemyślaną decyzją a nie zbiegiem okoliczności. Taka grupa jest znacznie bardziej efektywna, potrafi spoglądać na problem z kilku różnych perspektyw i wykazuje się imponującą pomysłowością. Jest w stanie optymalizować pracę i dzielić się zadaniami, usprawniając tym samym wiele procesów. Rośnie również poczucie przynależności i zaangażowania, a komunikacja staje się łatwiejsza. Nietrudno więc dostrzec, że lista zalet jest naprawdę spora. W jaki sposób zbudować taki zespół i z których narzędzi korzystać?
Kreatywne formy zdobywania wiedzy na temat współpracowników
Nieocenione okażą się specjalne szkolenia organizowane przez profesjonalistów. Warto w nie zainwestować, jednak równie dobrze można postawić na ćwiczenia oraz zabawy. Doskonale sprawdzą się wszelkie gry scenariuszowe, które stymulują wyobraźnię, sprawiają, że uczestnicy muszą odnaleźć się w dość niecodziennych okolicznościach oraz wzajemnie na sobie polegać. Podczas rozgrywki każdy musi przyjąć konkretną rolę i tożsamość, ćwicząc tym samym negocjacje, działanie pod presją czy zręczność. Wszystko po to, by wspólnymi siłami osiągnąć sukces, na który nie byłoby szans w pojedynkę. Podobnie rzecz wygląda w przypadku escape roomu, do którego może udać się zespół by razem rozwiązać zagadkę, a tym samym wydostać się z zamkniętego pomieszczenia. Kolejną metodą jest uczestnictwo w warsztatach manualnych lub gotowania, które rozwijają twórcze myślenie, wymagają współpracy, a często wprowadzają również element zdrowej rywalizacji, który nadaje dynamiki relacjom międzyludzkim w grupie. Na podobnej zasadzie zadziała wyjście na paintball służące stworzeniu prawdziwego ducha zespołu, który jednoczy się, a zarazem musi wykazywać się imponującą logistyką i szybkością reakcji. Metod jest tak wiele, że w każdej firmie team building może przebiegać nieco inaczej, zapewniając przy tym równie dobre efekty.
Więcej dowiesz się na stronie pracowniagier.com